torsdag 13 mars 2014

Vem ska sälja mig om inte jag?

Vem ska sälja mig om inte jag? Det låter mer obscent än vad det är och dessutom kräver det ytterligare insats och planering.

Idag har jag ägnat mig åt att inventerat min kompetens! Jag har sorterat och satt in alla mina betyg, utbildningar, kurser, intyg och diplom med mera i en pärm som jag har döpt till Jag AB. Wow vad jag kan!

Och jag ska samla all dokumentation, artiklar, protokoll och rapporter som jag skrivit. Klippa ut artiklar som skrivits om mig. Samla på konferensprogram t ex april 2012 Konserthuset med mera. Detta känns som kul arbetsuppgifter, ganska enkelt men tidskrävande och tålamodsprövande. 

Nästa steg är att jag ska skriva om mitt CV i tredje person. Genom att skriva ”Hon kan... ” eller hon är särskilt skicklig på att ... ” så får jag hjälp med att se på mig själv utifrån. Här har jag tänkt att jag ska utgå från mitt traditionella CV där jag redan har alla mina utbildningar, arbetserfarenheter, och praktiska kunskaper av olika slag printat i datorn. Jag ska helt enkelt komplettera med bland annat det som mina förtjusta kunder säger om mig och de kommentarer med beröm som jag fått i mina betyg och intyg som numera finns i pärmen Jag AB. 

När detta gedigna arbete är klart ska jag be vänner och kollegor läsa igenom mitt nya CV i tredje person och pärmen Jag AB. Jag ska helt enkelt be dem att kommentera och fylla i det som jag förbisett. På så vis kan jag få hjälp av dem med insäljningen av min kompetens. Visst är det bra?

Pärmen Jag AB tog över 2 timmar att få till och då hade jag ändå allt samlat i massa kuvert på ett och samma ställe. Men vad gör det... Jag är redan överförtjust över att se hur mycket kompetens jag faktiskt besitter och hur mycket trevliga och förtjusande ord som tidigare arbetsgivare sagt om mig.

Nu blir nästa steg att avsätta tid för att sammanställa texten, och leta mer material att sätta i pärmen som  t ex artiklar och sånt som redan är sagt om just mig. 

Så det fixar jag. Det vet jag. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar